Als je in een winkel of restaurant werkt, moet je van je baas bij elke klant dezelfde zinnetjes zeggen.
Bij Etos vraagt de caissière: ‘Heeft u alles kunnen vinden?’, ‘Bent u bekend met het gebruik van dit geneesmiddel?’ en ‘Gaat het zo mee?’
Bij de bakker: ‘Anders nog iets?’
Bij Albert Heijn: ‘Spaart u hamsters?’, ‘Wilt u een kassabon?’
In de boekhandel: ‘Is het een cadeau?’
Ik snap dat het zo werkt en stoor me er niet aan.
Ik heb echter wel gemengde gevoelens over de standaardzinnen in restaurants: ‘Heeft u een keus kunnen maken?’, ‘Is alles nog naar wens hier?’ en de eeuwige uitsmijter ‘Heeft het gesmaakt?’ Zeker, het is vriendelijk en hoffelijk. Maar omdat het zo cliché is, is de betekenis bijna vervlogen. Om oprecht vriendelijk over te komen moet je welhaast een andere formulering kiezen.
Vooral dat nog erbij. ‘Wou u het bonnetje nog?’ Alsof ze erachteraan denken ‘of denkt u inmiddels van, laat maar ziten?’.